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dc.contributor.authorde Teresa Ochoa, Adriana Maria
dc.coverage.spatialMX
dc.date.accessioned2019-06-10T21:22:49Z-
dc.date.available2019-06-10T21:22:49Z-
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttp://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/handle/FFYL_UNAM/ANUARIO_A65-
dc.description.abstractIn this article I explore the historical character of reading, understood as a social practice that aids in regulating the way literary texts function, the development of which has been influenced by factors such as writing reproduction techniques, its modes of transmission and reception as well as the variations that the status of the reader has undergone in the process of literary communication. Additionally, I address the central role that reading has played in two main schools of thought within literary theory, namely, structural-semiotics and reception aesthetics, both of which have provided various models for analyzing and understanding this activity. I will revise works by Roland Barthes, Jonathan Culler, Hans Robert Jauss and Wolfgang Iser.
dc.language.isoes
dc.publisherUniversidad Nacional Autónoma de México
dc.rightsopenAccess
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectLectura
dc.subjectPráctica social
dc.subjectCompetencia lectora
dc.subjectLector histórico
dc.subjectLector implícito
dc.subject.otherReading
dc.subject.otherSocial practice
dc.subject.otherReading competency
dc.subject.otherHistorical reader
dc.subject.otherImplied reader
dc.titleSobre la lectura literaria
dcterms.bibliographicCitationFacultad de Filosofía y Letras : Anuario de Letras Modernas, (0186-0526), 18, 165-184 (2013).
dc.description.resumenEn este artículo se explora el carácter histórico de la lectura, concebida como práctica social que contribuye a regular el funcionamiento de los textos literarios, y en cuyo desarrollo han incidido factores como las técnicas de reproducción de lo escrito, sus modalidades de transmisión y de recepción, así como las variaciones en el estatuto del público lector en el proceso de la comunicación literaria. Además, se aborda la centralidad de la lectura en dos vertientes principales de la teoría literaria: la semiótico-estructuralista y la estética de la recepción, las cuales han dado lugar a diversos modelos para analizar y comprender esta actividad. Los teóricos revisados son Roland Barthes, Jonathan Culler, Hans Robert Jauss y Wolfgang Iser.
Aparece en las colecciones: Anuarios de Letras Modernas

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Anuario_Letras_Modernas_2013_vol18_artDe-Teresa_p165-184.pdf582.7 kBAdobe PDFVisualizar/Abrir


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