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https://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/handle/FFYL_UNAM/ANUARIO_A76
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Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
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dc.contributor.author | Rivara Kamaji, Greta | |
dc.coverage.spatial | MX | |
dc.date.accessioned | 2019-06-10T21:22:54Z | - |
dc.date.available | 2019-06-10T21:22:54Z | - |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://ru.atheneadigital.filos.unam.mx/jspui/handle/FFYL_UNAM/ANUARIO_A76 | - |
dc.description.abstract | Throughout the twentieth century, language became a central topic for Philosophy. The past century was that of Heidegger, thanks to his famous shift of the problem of existence to the problem of language; of Gadamer, for his monumental formulation of philosophical hermeneutics; and of Ricoeur, for his long way. However, all of this does not constitute solely an insight of twentieth century thinkers, but rather the reception of an inheritance, I believe, is the legacy of Friedrich Nietzsche. In this article I examine the way Nietzsche was able to put in crisis, by introducing the problem of truth in the field of language, that Reason which believed to be in full possession of itself and of what is real. By placing the truth in the field of language and, therefore, interpretation and perspective, what Nietzsche claimed was the need to build a rationality infused in historicity and finitude, a conception of life as a donation of meaning. In so doing, what Nietzsche unveiled was the ontological power of language | |
dc.language.iso | es | |
dc.publisher | Universidad Nacional Autónoma de México | |
dc.rights | openAccess | |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Friedrich Nietzsche | |
dc.subject | Ontología | |
dc.subject | Lenguaje | |
dc.subject | Ficción | |
dc.subject | Verdad | |
dc.subject.other | Ontology | |
dc.subject.other | Language | |
dc.subject.other | Fiction | |
dc.subject.other | Truth | |
dc.title | Nietzsche y el pathos de la verdad | |
dcterms.bibliographicCitation | Facultad de Filosofía y Letras : Anuario de Letras Modernas, (0186-0526), 18, 91-102 (2013). | |
dc.description.resumen | A lo largo del siglo xx, el lenguaje se convirtió en uno de los ejes centrales de la filosofía. El siglo pasado fue el siglo de Heidegger, por su célebre desplazamiento del problema de la existencia al problema del lenguaje; de Gadamer, por su monumental formulación de la hermenéutica filosófica, y de Ricoeur, por su vía larga. Sin embargo, todo esto no constituye solamente un acierto del siglo xx, sino el trabajo de recepción de una herencia que, considero, es la herencia de Friedrich Nietzsche. En este artículo examino cómo, si Nietzsche pudo poner en crisis esa Razón que creía tener el control total de sí misma y de lo real, fue porque introdujo el problema de la verdad en el terreno del lenguaje y del arte. Al ubicar la verdad en el terreno del lenguaje y, por tanto, de la interpretación y la perspectiva, lo que Nietzsche reclamó fue la necesidad de construir una racionalidad cruzada por la historicidad y la finitud, una concepción de la vida como donación de sentido. Así, lo que Nietzsche develó, fue el poder ontológico del lenguaje. | |
Aparece en las colecciones: | Anuarios de Letras Modernas |
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Archivo | Descripción | Tamaño | Formato | |
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Anuario_Letras_Modernas_2013_vol18_artRivara_p91-102.pdf | 474.09 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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